80% omzetverlies vanwege Corona. Op zoek met bestaande expertise binnen de organisatie naar nieuwe businessmodellen. De BV Nederland moet “omgekat” worden naar de anderhalvemeter samenleving. Werkzaam bij een interieur- en standbouwer biedt dit kansen. Over de heg wordt mijn buurman – eigenaar van Theater Markant te Uden – bijgepraat over de nieuwe propositie van het bedrijf waar ik destijds werkte. Een dag later word ik uitgenodigd in het theater om met de directeur en de eigenaar mee te denken over een schermoplossing om de zaalcapaciteit naar exploitabel niveau te krijgen.

Anderhalve week later wordt het Corona-proof theaterprotocol gepresenteerd. Een wetenschappelijk onderbouwd stuk over gecalculeerde risicobeheersing van corona-besmettingsgevaar in theaters en bioscopen. Gevalideerd door TÜV Nederland en publicitair in de markt gezet door Markant Uden bereikt het regionale en landelijk media. Vanuit Den Haag komen Tweede Kamerleden op werkbezoek en worden er naar aanleiding van TV-items kamervragen aan de verantwoordelijk minister gesteld. Ook één van de grootste theaterexploitanten van Broadway toont interesse in het theaterprotocol dat een Corona-proof en financieel verantwoorde exploitatie mogelijk zou maken.

Uitreiking TUV-certificaat aan Markant

Strategie
Drie werelden van mij komen hier samen. Mijn ervaring vanuit het bioscoopbedrijf, mijn ervaring met het implementeren van ISO kwaliteitssystemen en mijn ervaring bij een internationale interieur- en standbouwer.
Voor een acceptabele exploitatie moet de zaalbezetting minimaal 70% bedragen.
Feitelijk gaat het bestrijden van Corona over het beheersbaar maken van het besmettingsrisico. In de arbo-veiligheid en VCA gebruikt men hiervoor reeds een methodiek waarbij het risico gedefinieerd is als de blootstelling maal de impact maal de waarschijnlijkheid. Vereiste is dat een autoriteit als TNO of TÜV zijn stempel hier op zet wanneer dit wordt toegepast voor theaters en Corona.
En om dit protocol onder de aandacht te krijgen is een sterke regionale en landelijke lobby noodzakelijk.

Tweede Kamerlid Salima Belhaj op bezoek

Uitwerking
Direct na het theaterbezoek worden diverse prototypes van zaalschermen ontwikkeld. Er wordt rekening gehouden met gebruiksgemak, zichtlijnen, horecafunctie, uitstraling en schaalbaarheid. Parallel hieraan wordt er een theaterprotocol opgetuigd waarbij gebruik wordt gemaakt van de Fine & Kinney methodiek. Hiermee wordt het risico uitgedrukt in een getal dat tijdens de “customer journey” in het theater niet boven een bepaalde waarde mag komen. Er worden per ruimte beheersmaatregelen getroffen om binnen de veilige waarde te blijven. Dit protocol wordt voorgelegd aan TÜV Nederland die het een dag later valideert waarmee theaters een Corona-proof TÜV-certificaat kunnen behalen.

Eveneens parallel hieraan wordt Theater Markant ingemeten en wordt er een 3D-animatie ontwikkeld. Deze animatie dient als proof of concept en toont hoe het theater eruit zal zien als alle beheersmaatregelen zijn toegepast.
Bovenstaand traject van anderhalve week wordt afgerond met de lancering van het TÜV-gecertificeerde protocol en de 3D animatie. Dankzij een sterke promotiecampagne en lobby is het protocol van Markant wekenlang landelijk nieuws en bereikt het ook internationaal aanzien. Uiteindelijk schrapt het kabinet pas 1,5 jaar later de anderhalvemeter-maatregel waardoor het protocol slechts deels theaters heeft kunnen ondersteunen.

3D animatie Corona-proof Markant