Ten tijde van de financiële crisis stoot een grote buitenreclame-exploitant alle operationele activiteiten af. Dit afgesplitste bedrijf heeft ruim honderd buitendienstmedewerkers in Nederland rondrijden onder de naam OMC en is op zoek naar aanvullende activiteiten. Binnen het netwerk van de nieuwe directie ontstaat een kans op de glasvezelmarkt. Heel Nederland moet “verglaast” worden de komende jaren. Samen met het bedrijf Implacement – actief in de re-integratie – wordt een propositie uitgedacht en uitgewerkt om de markt te betreden met het nieuwe bedrijf First Fiber Fix. Een bedrijf dat Fiber to the Home (FttH) aansluitingen gaat realiseren.

Strategie
Het toverwoord is ketenbenadering. Het gehele proces van glasvezel wordt in kaart gebracht. Van KPN, Reggefiber, aannemer tot aan consument. Dankzij een Lean Six Sigma aanpak wordt dit traject geoptimaliseerd. Mede hierdoor wordt als eerste de aanbesteding van FttH-glasvezelaanleg in Harderwijk aan First Fiber Fix gegund.
De propositie is dusdanig uitgewerkt dat de buitendienstmedewerkers vanuit de buitenreclame worden omgeschoold tot glasvezelmonteurs. De medewerkers vanuit re-integratie voeren de graaf- en boorwerkzaamheden uit. In elektrische voertuigen zorgen de gecombineerde koppels voor een duurzame en sociale glasvezeltransitie.

Uitwerking
Vanuit beide bedrijven wordt een operationele man naar voren geschoven om First Fiber Fix op te tuigen en in te richten. Ik pak dit op vanuit OMC. Dit start met het werven van interne kandidaten die aanvullende of andere werkzaamheden willen gaan verrichten. Dan volgt de opleiding tot glasvezelmonteur. Alle materialen worden ingekocht, er worden werkinstructies opgesteld, de digitale werkbon wordt uitgerold, de planning wordt gemaakt en de verse medewerkers gaan kort proefdraaien en daarna het veld in. Een nieuwe business is geboren en na Harderwijk volgen nog meerdere plaatsen.