Hoe voeg je waarde toe aan de klantbeleving van bezoekers die deelnemen aan een gaming-activiteit tijdens een beursevenement of personeelsuitje? Tijdens een brainstorm met een bevriende ondernemer actief in deze branche ontstond het idee om filmpjes van en voor de deelnemende bezoekers te maken. Voorzien van een reclameboodschap van de opdrachtgever zou de bezoeker deze kunnen downloaden of opgestuurd krijgen. Ofwel, automatisch gegenereerde gepersonaliseerde video’s met branding. De videoversie van de alom bekende polaroid foto flyer.

Parallel hieraan gaat op Facebook in 2014 de Ice Bucket Challenge viraal op het internet. Het is voor het eerst dat gebruikers video-content massaal gaan delen online, daarvoor waren het alleen afbeeldingen. Smartphone- en tabletschermen worden steeds groter. Apps zijn mateloos populair. Providers wereldwijd zetten massaal in op connectivity. En de eerste streamingapps Meerkat en Periscope zijn actief, nog voordat Facebook online streaming aanbood.

Deze twee ingrediënten tezamen vormen de basis voor GroupClip. Een social video-app voor meercamera-registratie en laagdrempelige videobewerking.

Strategie
GroupClip zou het Instagram van “video” moeten worden. Wat deed Instagram in het begin? Het gooide een filter over je foto waardoor je er knapper en beter uitzag. Instagram maakte het upgraden van jezelf toegankelijk voor de massa, en met slechts één swipe-beweging. Ze hielpen de massa van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam op het gebied van fotobewerking.

En precies dat had GroupClip voor ogen met videobewerking. GroupClip maakt multi-angle makkelijk en toegankelijk voor de massa. Wat een Instagram-filter is voor foto, is multi-angle voor video. Het vertelt je verhaal beter en met meer impact dan slechts vanuit een één-camera perspectief. De video licht deze strategie verder toe.

Toelichting

Uitwerking
GroupClip als idee is op schermniveau functioneel uitgedacht, nog zonder de benodigde technologie. Met een early investor aan boord zijn een drietal developers aangetrokken. Eén voor de back-end, één voor iOS en één voor Android. Later in het traject is een UX-developer aangetrokken voor het front-end ontwerp. Via vele scrum en sprint sessies werd allereerst een proof of concept van de Android versie gerealiseerd waarmee de technische haalbaarheid werd aangetoond. Even later volgde ook het proof of concept van de iOS versie. Uiteindelijk dankzij de technologie van Apple is de iOS-versie sneller ontwikkeld en is deze versie wereldwijd gelanceerd in mei 2016. Om de voortgang en de groei in gebruikers te kunnen blijven financieren is een investment memorandum opgesteld en zijn diverse tech events in Europa en America bezocht. Na een crowdfunding-ronde is financiering aangetrokken om iOS door te kunnen ontwikkelen. De benodigde gebruikersgroei om vervolgkapitaal aan te trekken om ook Android te lanceren is uiteindelijk uitgebleven met als gevolg dat GroupClip in 2018 is opgeheven.

Ondanks concrete interesse vanuit Facebook, Twitter en Microsoft en gesprekken met top10 DJ’s als brand ambassador is GroupClip te klein gebleven voor een exit. Uiteindelijk is het startup landschap uiterst competitief gebleken en heeft de technologie meer aandacht gekregen dan de marketing.

De GroupClip app